خلق برند

کلینیک مدیریت دکتر میدانچی، مجموعه ای متشکل از چند دپارتمان  است که اصول ده گانه معاهده جهانی سازمان ملل متحد (UN Global Compact) و اهداف توسعه هزاره ملل متحد
 (UN Millennium Development Goals) را به عنوان خط مشی اصلی خود برگزیده است. از این رو، پژوهش در حوزه مفاهیم توسعه همه جانبه، موزون و پایدار و تلاش برای هم افزایی میان همه بازیگران ملی و بین المللی در زمینه توسعه پایدار، در سرلوحه اهداف این کلینیک قرار دارد.
در حال حاضر، توسعه انسانی مدرن ترین معیاری است که جایگاه هر کشور را در جدول سازمان ملل متحد تعیین می کند. بنابراین، توسعه واقعی، می باید انسان محور باشد تا بتواند زمینه  ساز توسعه ای همه جانبه، موزون و پایدار گردد. توسعه پایدار، توسعه ای است که قادر است نیاز های نسل حاضر را برآورده سازد، بدون اینکه توانایی نسل آینده را در مواجهه با نیازهایشان به خطر افکند. این توسعه، نمونه متعالی توسعه است که در طول 20 سال گذشته، توسط دولت ها، تجارت جهانی و جامعه مدنی به عنوان اصل هادی پذیرفته شده است، هرچند مفهوم آن همچنان دست نیافتنی و اجرایش هنوز دشوار است؛ چراکه مخالفان همواره بر جای خود باقی اند.
خلق برند کلینیک مدیریت دکتر میدانچی
کلینیک مدیریت دکتر میدانچی، علی رغم آنکه به صورت مداوم تغییر را تجربه می کند و تکامل می یابد، اما بر اهداف و ارزش های خود استوار است و در مسیر یگانه خویش که همان ایجاد میدانی برای بروز توسعه ای همه جانبه، موزون و پایدار در علوم مدیریت است، پیش می رود.
این کلینیک در راستای مسئولیت های اجتماعی (Social Responsibility) و ماموریت های بنیادین خود، در قامت مشاور و همکار برخی سازمان ها و نهاد های حاکمیتی، ملی و بین المللی، تلاشی همه جانبه را برای استقرار ادبیات حاکم بر ملل متحد، گفتمان توسعه پایدار و اهداف توسعه هزاره آغاز کرده است.

 

 

مسئولیت اجتماعی
امروزه دستیابی به توسعه پایدار (Sustainable Development) هدف غایی جوامع انسانی است. فلسفه و هدف توسعه پایدار، داشتن بینشی جهت تجدید سازمان است، به نحوی که دگرگونی های اساسی در نهاد ها و زیرساخت های اجتماعی، مدیریتی و نهایتا در رفتار های مختلف انسانی پدیدار گردد و در نهایت، به «مدیریت تغییر» در سازمان بیانجامد. در عصر اطلاعات و جهانی سازی، برای دستیابی به موفقیت، باید به انتظارات  اجتماعی و احکام اخلاقی، واکنش مناسب نشان داد و به بهترین شکل این گونه انتظارات را با اهداف اقتصادی سازمان تلفیق کرد، تا دستیابی به اهداف والاتر امکان پذیر گردد. رعایت اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی، از رهگذر افزایش مشروعیت و اقدامات سازمان، افزایش درآمد و سودآوری و در نهایت، بهبود مزیت رقابتی، موفقیت سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد.
در دنیای کسب وکار به طور معمول، برندها به عنوان ابزاری در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی، نظیر توسعه سهم بازار یا افزایش تکرار خرید مصرف کنندگان قلمداد می شوند. بنابراین، به مدیریت برند بیش از هرچیز به عنوان یک فرآیند نظام مند بازاریابی نگاه می شود.
اما استراتژی برند فراتر و گسترده تر از بحث بازاریابی است. در برخی موارد، خلق برند برتر، تعهد و استقامت بسیاری می طلبد و اغلب، تصمیم گیری های دشواری که تنها با همراهی مباحث میان رشته ای مانند مدیریت، حقوق، اقتصاد و ... قابل انجام می باشد را ایجاب می کند.

 

مسولیت اجتماعی 2
تصویر، تداعی ذهنی یا «برند» یکی از ارزشمندترین دارایی های نامشهود هر سازمان است که گاه بسی گرانمایه تر از دیگر دارایی هاست؛ چرا که می تواند به عنوان ؛آیینه تمام نمای سازمان به ایفای نقش بپردازد. برند، در نهایت، تصوری است که دیگران از ما، شخصیت ما و کیفیت کار ما دارند. گاه این تصور، ارتباط چندانی به آنچه ما درباره خود می گوییم و می نویسیم، ندارد. برداشت دیگران و تصویری که از ما در ذهن افراد نقش می بندد، بیشتر مربوط به جزییاتی است که در خودآگاه و ناخودآگاه شان اثر می کند.
اینکه محصولات و خدمات ما، چگونه و با چه مفاهیمی پیوند یابند که نخست دیده شوند، بعد به خاطر سپرده شوند و سپس دیگران را به وفادار سازند، همان دانش «برندینگ» است.
برندینگ به معنای فرآیند فتح قلب مخاطبان و ایجاد یک حس خوب در آن هاست. انتخاب واژه مخاطبان به جای مشتریان، به این علت است که اثرات برندینگ می تواند از حیطه مشتریان و خریداران  محصولات یا خدمات فراتر رفته و حتی بر ذهن مخاطبانی که هرگز از خدمات یک برند استفاده نمی کنند نیز، تاثیر بگذارد. جنگ مدرن این روزگار، تسخیر مخاطبان، سازمان ها و ملت ها توسط برند ها می باشد و اینگونه است که برند های زنجیره ای بین المللی، به نماد بین المللی فرهنگ، هویت و سیستم اقتصادی کشور خود نیز، بدل می شوند.
دپارتمان خلق برند، پس از ارزیابی یک برند، با تکیه بر مدل ویژه خود و تدوین استراتژی های یکتای برندینگ، با یاری دپارتمان های مختلف کمک می کند تا ارکستر سازمان شما، یک نوا و با هارمونی نواخته شود. از این رو به هنگام ساخت یک برند یا به روز کردن برندی دیگر (Rebranding)، ابتدا به مطالعه و ارزیابی بازار می پردازیم، سپس با اتخاذ یک استراتژی مناسب، آن را در تمام واحدها و حوزه ها پیاده می سازیم.
خلق برند در کلینیک مدیریت دکتر میدانچی و ترویج مفهوم مسئولیت برند و برند مسئول

 

خلق برند


در دنیای امروز، مشتریان در تصمیم گیری های خود در هنگام خرید، بیش از پیش به مسائل اخلاقی، زیست محیطی و اجتماعی توجه می کنند و انتظار دارند شرکت هایی که محصولات آن ها را خریداری می کنند یا از آن ها خدماتی دریافت می نمایند، به رعایت این مسائل پایبند بوده و به جامعه، اخلاق و محیط زیست احترام بگذارند.
با درک این مهم، بسیاری از شرکت های بزرگ، برند های خود را در راستای مفاهیم و مسئولیت های اجتماعی و برند مسئول (Responsible Brand) توسعه بخشیده اند. به عنوان مثال، در کنار تولید یا ارائه خدمات، به اموری مانند حمایت از مشاغل خانگی و کارآفرینی، فعالیت در زمینه تغییرات آب و هوایی، کاهش عوارض ناشی از فعالیت های خود در محیط زیست، حمایت از حیوانات و... می پردازند و میزان تعهد خود را نسبت به آنچه همگان بر اهمیت آن اذعان دارند، اعلام می کنند. در مفهوم برند مسئول، برند تنها ارتباط دو طرفه شرکت بامشتریانش نیست، بلکه چهره سازان در جامعه را نشان می دهد. ما به عنوان یکی از پیشتازان در این زمینه، بر این باوریم که یک برند زمانی موفق خواهد بود که همزمان با بالا رفتن انتظارات مصرف کنندگان، بتواند به آنها ارزش افزوده منحصر به فردی را ارائه کند که هم تا اندازه زیادی نیازهایش را مرتفع سازد و هم توانایی لازم برای پایدار نگه داشتن این ارزش افزوده در عرصه رقابت را دارا باشد.
از این رو «برند مسئول» علت پایداری و ماندگاری برندهای امروز است. دپارتمان خلق برند به مقوله برندینگ، دیدی 360 درجه داشته و کلید طلایی شکل گیری یا بازسازی یک «برند» را در یکپارچه سازی تمامی عناصر موثر بر آن، همچون تمام نوشته ها، تصویر ها و وعده هایی می داند که از برند دیده و دریافت می شود.

برند بوک (BRAND BOOK) یا کتابچه برند چیست؟
برند بوک  (Brand Book) یا کتابچه برند سندی است مکتوب و مدون که به معرفی کامل برند می پردازد. هویت برند، عناصر و ارزش های برند، اصول و استانداردهای برند و همه اطلاعاتی که مربوط به برند است در برند بوک جمع آوری و مکتوب می گردد تا به عنوان راهنمایی جامع، کامل و عملی در شناساندن برند و تولید محتوای تبلیغاتی برای برند مورد استفاده قرار گیرد.
برندبوک به ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در همه فعالیت های برندینگ و مارکتینگ کمک می کند و باعث انسجام و همخوانی بین شخصیت برند و تصویر برند در ذهن مخاطبین می گردد. وجود برندبوک مدون در سازمان ها کمک بزرگی برای تیم مارکتینگ، تیم گرافیک، آژانس های تبلیغاتی، مترجمان و ویراستاران و همه افرادی که به نحوی با برند سرو کار دارند است، زیرا که با استفاده از آن از همه بایدها و نبایدهای مربوط به برند مطلع می شوند و محتوای تبلیغاتی تولید شده چه متن باشد چه تصویر یا هر محتوای دیگر همگی با هم همخوانی خواهند داشت.

"تصور کنید که شخصی به شما یک کارت ویزیت بسیار شیک و شکیل را می‌دهد و از شما می‌خواهد که به همکاری با او فکر کنید. شما هم کارتش را می‌گیرید و وب‌سایت، بروشورها، تصاویر و… او را بررسی می‌کنید؛ اما…! بعد از این گشت و گذار، حس فردی را داریم که انگار به او آدرس اشتباهی داده‌اند! انگار به ما دروغ گفته‌اند؛ انگار صاحب کارت یک شخص است و صاحب وب‌سایت، فردی دیگر! حس می‌کنیم همان کیفیتی را که از کارت ویزیتش می‌بینیم، مثلا در وب‌سایتش نمی‌بینیم و…"

چگونه جلوی این اتفاق را بگیریم؟
برای از بین بردن این احساس، ما نیاز داریم که همه چیز را یکپارچه کنیم، گویی که همه‌ی آن‌ها به یک زبان صحبت می‌کنند؛ انگار که همه‌ی آن‌ها از یک خانواده هستند، از یک مجموعه هستند. مواردی مثل:
•    وب‌سایت
•    عکس‌ها
•    لوگوها و آرم‌ها
•    رنگ‌بندی‌ها
•    فعالیت‌های بازاریابی
•    شعار برند
•    نوع برخورد با مشتری
•    لحن نوشته‌هایتان
•    و …
برند بوک شامل چه مواردی‌ است؟
•    نگاه کلی به تاریخچه و اهداف
•    واژه شناسی برند (Brand Terminology)
•    لوگو، آرم و شعار ثابت تبلیغاتی (به همراه توضیح چرایی و چگونگی آن)
•    حالت های درست و نادرست استفاده از لوگو
•    رنگ های سازمانی اصلی و فرعی
•    فونت اختصاصی برند
•    ست اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه و فولدر و غیره) و روش طراحی آن و مفاهیم درون آن
•    ساختار تبلیغات گرافیکی
•    ساختار تبلیغات محیطی
•    ساختار بسته‌بندی محصولات
•    ساختار نقاط فروش
•    سبک عکس برداری
•    ساختارهای کلی و گرافیکی وب‌سایت
•    راهنمای ویرایشگران و گرافیست‌ها
این قوانین و قواعد که برای برندتان طراحی کرده‌اید باید به گونه‌ای باشد که ویرایشگران، گرافیست‌ها، عکاسان و… دستشان برای خلاقیت باز باشد، اما یک سری چارچوب‌بندی‌های ثابت، آن‌ها را به نحوی یکپارچه‌سازی و هدایت کند که تداعی کننده برند شما باشد.
بهترین زمان برای طراحی و نوشتن کتابچه برند، زمانی‌ است که توسط یک آژانس برندینگ، هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های آژانس بازاریابی (که با آن کار می‌کنید) و هم‌زمان با طراحی لوگوی شما نوشته شود. به این صورت فعالیت‌های شما یکپارچگی بیشتری خواهند داشت.
برند بوک، قابل تغییر است؟!
پس از نوشتن برند بوک، ایرادی ندارد که بعدا بخواهید بازهم روی آن کار کنید. به طور مثال برای بهبود و توسعه برندتان، می‌توانید یک تیم را (ترجیحا تیمی که کار طراحی برند بوک شما را انجام داده) به کار بگیرید و اگر لازم شد، تغییراتی را در برند بوک خود اعمال کنید. همواره راه را برای بهتر شدن خودتان و برندتان باز نگه دارید.
برند بوک، راهی برای جلوگیری از اتلاف هزینه
برای بازاریابی، تبلیغات، برندینگ و تقریبا همه‌ی فعالیت‌های ترویجی‌تان، شما به سوم شخص‌هایی مانند گرافیست‌ها، کپی رایترها، موسسات تبلیغاتی و… نیاز خواهید داشت.
احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اگر خودشان بخواهند برای شما به صورت شخصی، یک بنر، شعار، بیلبورد، لیوان و… طراحی کنند، مفهوم اصلی برند شما را متوجه نشوند و طرح‌هایی را بسازند که همسویی با برند شما ندارد یا حتی گاهی در خلاف جهت اهداف اصلی برند شماست! با استفاده از کتابچه برند، از برخی از اشتباهات رایج آن‌ها و در نتیجه هدر رفت هزینه و زمان خودتان جلوگیری می‌کنید.
خدمات ما
1- مشخص نمودن اهداف برند
2- تحلیل محتوای تبلیغاتی تولید شده
3- واژه شناسی برند (Brand Terminology)
4- طراحی و تدوین برند بوک





 

 

 

لطفا در خصوص مشاوره خلق برند، از اینجا وارد لیست زمان های مشاوره شده و یک وقت 30 دقیقه ای برای مشاوره اولیه رزرو نمایید و یا در ساعات اداری با شماره تلفن 02188515150 تماس حاصل نمایید.